gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

Roztočte sloty na krásnou českou lidovou hudbu s partnerem projektu Bizzocasino. Získejte své první bonusy bez vkladu. Чтобы азартная игра была по-настоящему увлекательной, важно выбрать качественную платформу. Вавада предлагает пользователям обширный выбор слотов, регулярные бонусы и простоту доступа для удобного и безопасного отдыха. Когда стоит вопрос выбора, Вавада – это платформа, где каждый игрок найдет все, что нужно для комфортного и прибыльного времяпрепровождения.
28.04.2014 Jak jsme utekli z Porty 1989 (Belmondo)    PDF Tisk Email
Názory
První obraz Porty 1989 - nadšená rozzářená tvář neznámé kamarádky (na Portě všichni byli kamarády a kamarádkami) a zaznělo její zpěvné: „Nechceš koupit lístek, my máme dva navíc.“ Ležel jsem na trávníku před výstavištěm, čekal, až mi donesou placku nebo na co se tam tenkrát dalo vstoupit a té jinak hezké víle jsem asi vyvolal odpovědí trochu zmatku v hlavě: „Dík. Já vstupenku nepotřebuju. Já tam bohužel musím. Vystupuju…“ Jo, asi to bylo hodně nadnesené, ale ten rok jsme kývli na recitál Trapsavce U sudu.
Přes den jsme se brodili těmi davy a k večeru se přesunuli na Lochotín. Hezký koncert, ale nějak jsem uvnitř cítil, že není pro mě. Že je víc pro tu většinu okolo sedících skvěle naladěných jednotlivých částeček davu. Toho davu, který si na jedné straně za svitu svíček potvrzuje jedinečnost okamžiku a okázale věří na svou výjimečnost, jenže na straně druhé dokáže rozkopat bránu i s pořadateli, aby urval nejlepší flek na sezení, dokáže se o Portýry porvat a raději je potrhat než aby je ukořistil někdo jiný….
Večerní koncert ještě neskončil a pár postaviček v zeleném mířilo k městu. K nádraží kdesi na periférii, jehož budova obestavěná lešením v potemnělém městě s jedinou svítící místností připomínala horor. V čekárně visela z vysokého stropu jedna slabá žárovka a osvětlovala prostor, ve kterém se na dřevěných lavicích válelo pár divných postav. Zapadli jsme a prodřímali se k ránu, kdy nás probudil zvuk startujícího Kredence, starého spolehlivého motoráku, který nás vytáhl nahoru k šumavským kopcům. V Plzni se Porta probouzela do druhého dne, nám se otevřely obzory a cítili jsme se konečně ve svém a doma. Zpod kopečků jsme koukali na lesy, které vypadaly úplně stejně jako ty naše, jen tenkrát z toho našeho komunistického lágru byly stejně nedostupné a stejně daleko třeba jako Yukon.
Vůbec ani v nejmenším jsme netušili, že už za rok se budeme moci vydat na místa, která jsme si ve své fantazii dotvářeli jen podle popisu Karla Klostermanna. A už vůbec jsme netušili, že o značku Porta se začnou svádět neskutečně nechutné boje, že s hrstkou zbylých portovních nadšenců si bude mávat kdosi, komu bych se už tenkrát štítil podat ruku…

Sdílet na...
Kam dál?

» Jihočeská Porta nabízí muzikantům řadu odměn, porota bude hodnotit jako v SuperStar (Václav Koblenc)

» Porta se vrací do Plzně (Jan Eret)

» Kdo postoupil do finále pražské Porty? (FOLKtime.cz)

» Porta v Plzni na Roudné (Miloš Keller)

» Pražské základní kolo Porty (Miloš Keller)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Ventil  - Jiná Porta   |46.229.124.xxx |03.05.2014 08:39:01
Nevím, mezi jakou bandou lidí se pohyboval Belmondo, ale já si pamatuju Portu 89 jinak.
Při vstupu jsme se tlačili, ale tak nějak lidsky k sobě, předehýbali jsme si útržky vstupenek, aby se daly pořadatelům rychleji trhat a my se mohli vhrnout jak brablenci na "svá" místa, kde jsme seděli i minule.
Portýry jsme sbírali jako vzácné prvotisky knih, coby cennou relikvii těch krásných časů, kdy si všichni lidi tykali, zalamovali palce, po nocích hráli líbací soutěže, chovali se k sobě s respektem...
Belmondo   |Manager |06.05.2014 09:31:00
Já Ventile určitě nechci zpochybňovat tvůj pohled na Portu 89. Určitě stále divácky rostoucí festival s jakýmsi tajemným "protikomunistickým" přívlastkem měl své kouzlo. Jenže my v té době byli trampové se vším všudy a nám Porta byla ukradená (v obou smyslech). Taky jsme měli kontakty na ty opravdu a ne jen umírněně odvážné. Těm ukradená nebyla, ale Brána jim byla zavřená. Ti na Portě 89 být nesměli a ani se tam o tom nahlas mluvit nesmělo. A protože jsme byli ti trampové, tak jsme tu probouzející se svobodu cítili jinak.
Kastelán  - Belmondovi   |95.82.149.xxx |31.05.2014 01:45:19
Belmondo, já nevím. Asi jsem žil na jiné Zeměkouli nebo v jiné paralelní realitě. Na Portě v Plzni jsem pravda nebyl, mám to z Brna trochu z ruky a takový fanatik zase nejsem. Ale ten rok (1989) jsem navštívil krajské kolo Porty v Brně a docela jsem žasnul, jak svobodně se začalo zpívat a mluvit, (jen tak mimochodem třeba Samson ten rok spolu s Janouškem a Redlem nazpívali píseň Zůstali jsme doma...na rozdíl od tvého zbabělého připosránkovství to byl na tu dobu hodně odvážný počin. Nevím komu byla Brána zavřená, ale asi jen těm zbabělým, co si to sami svojí autocenzůrou zakázali. Odvážný člověk je totiž vždy svobodný. Budeš asi jen takytramp, jak jsme občas s kamarády nazývali takové ty "hrdinné" týpky.
Tu Portu si pamatuji i proto, že tam tenkrát byl jako host Wabi Ryvola. Viděl jsem ho naživo vlastně naposledy.
Belmondo   |109.239.74.xxx |31.05.2014 12:40:59
Ahoj, Kasteláne,
těžko se mi bude argumentovat, zda jsem (byl nebo stále jsem) „hrdinný týpek“ nebo takytramp. Vždycky mi přijde smutný, když někdo označí někoho jiného za připosránka, aniž o něm cokoliv ví? Já přece ani v nejmenším neshazuju odvahu muzikantů, kteří v roce 89 už si odvážili to co dřív ne. Pro lidi, kteří v tu dobu byli bez kontaktu s disentem, měla určitě Porta obrovský význam. Ať už je to Samson, Slávek nebo třeba když jsme u toho Brna, tak i Ozvěna, která na tam vybalila Matušku a Kubišovou. Jenže já tam chtěl slyšet taky třeba Mertu, Karáska, Kryla, Hutku.... a nemohl jsem tam nějak zaslechnout ani Jarka Nohavicu. To mě tenkrát štvalo.
Zkus se na to podívat tak, že moje vnímání svobody mě z té Porty právě vyhnalo. Vždyť svoboda je hlavně v tom, že můžu vnímat realitu třeba úplně jinak než dav okolo a nikdo mě za to nebude pronásledovat. Víš a trošku je mi smutno, když podrážděně reaguješ víc na autora, o kterým nevíš vůbec nic než na samotný článek. Jo, a kdybys opravdu chtěl vědět co jsem tou dobou dělal, tak se mrkni do archívu jedné organizace, která měla tou dobou lidi na starosti...
Kastelán  - Belmondovi   |95.82.149.xxx |01.06.2014 18:13:00
Zkusím hádat STB? Těžko se totiž dívat do archívu něčeho, co jsi nijak nepojmenoval.
Jinak - já podrážděně reaguji hlavně na to, že někdo plive špínu po něčem, co se dost bolestně rodilo a prosazovalo, protože už vůbec sama existence tohoto fenoménu zvaného Porta znamenala jeden z krůčků ke svobodě a obrovský ústupek soudruhů z palebných pozic, což ukazovalo jejich bezradnost a bezmocnoct a dávalo jasný signál a naději lepších časů.
MK   |213.195.200.xxx |01.06.2014 20:02:54
No zas si to tak nepřikrašlujme. Tu statečnost na jedné straně a prohnilost na straně druhé. Takhle vznikaj bajky.
Bleska  - Bleska Belmondovi   |2601:500:c280:a.xxx |03.01.2021 05:26:15
No, na Portach jsem byvala asi vzdycky, jsem plzenska.

Porta neni vandr, porta je o zpivani, takze kdyz nekdo chce jit na vandr, nemel by vyrazit na Portu.

Prekvapilo me ale postesknuti si po tom, ze na P 89 nebyl Nohavica. Nebyl. Nastesti.
Agent StB Mirek, evidovany od 1986 do plysaku, ktery napraskal, co se dalo, asi tenkrat zvolil vyckavaci taktiku. A nebo byl zrovna statej pod obraz.
Belmondo  - Belmondo Blešce   |Manager |04.01.2021 09:06:04
V roce 1989 by tam nepochybně Jarek Nohavica patřil. Svinstva z té bolševické žumpy vyplavala na povrch později. Ostré odsudky ať vynáší ti, kterým skutečně uškodil. Se sebou si to musí srovnat každý sám.
Strašně jsem měl rád Pepu Streichla. Toho dostali taky. A Pepa tu záležitost uzavřel asi nejrozumnější formou, jakou se dalo: „Stydím se za to. Těm, kterým jsem mohl ublížit jsem se už osobně omluvil a dál o tom mluvit nechci.“
Mimochodem určitě stojí za poslech deska Máma mi na krk dala klíč. Leccos se z ní dá snad pochopit.
Belmondo   |109.239.74.xxx |02.06.2014 12:21:06
Ano, StB. Nemyslím si, že bych na něco v článku plival špínu a ani na nikoho jsem já neútočil. Uznávám, mohl jsem v článku i uvést něco o významu tehdejší Porty a o jejím podílu k návratu svobodných časů, přestože si myslím že to byly skutečně jen krůčky a ty skutečné kroky se odehrávaly jinde.
Myslím, že velmi zajímavý pohled na Portu měli tou dobou rockeři, kteří se vydali cestou neústupnosti a konfliktu s režimem a Portu označovali jako "rudej zvratek". Aniž bych chtěl ten názor podpořit nebo s ním polemizovat, podstatné je právo vidět realitu svýma očima. Můj pohled byl takový jak jsem napsal, Kastelánův zase jiný a jistě by se našla řada dalších odlišných pohledů. Asi není moc dobré za jiný názor útočit na jeho nositele, to mi zatraceně připomíná právě ty bývalé časy.
Nedavaska  - Porta   |5.104.16.xxx |02.06.2014 16:40:35
Děkuji Belmondo.
Nedělám si iluze ani o rockerech",jazzmanech",folkloristech" nebo jiných škatulkách"...
Ztratil jsem víru v dav,
ale nechtěl bych zatrpknout vůči jednotlivému člověku...
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |03.06.2014 09:37:29
V té době mi byly tři roky...ale za svůj život v "normálním" světě jsem se naučil vnímat, že i když je něco po letech "glorifikováno" (je to to pravé slovo?), neznamená to, že to nemělo své stinné stránky. Naopak jsem poměrně vděčen za Belmondův pohled na Portu. Na festival, který má úžasnou historii a který prožil své slavné chvilky, udělal několik kotrmelců a prošel (doufám, že se to dá říci v minulém čase) i schyzofrenií dvou festivalů s jednou značkou. Festival, který má velké zázemí a spoustu podporovatelů a který si zaslouží znovu růst do krásy. A prostě ty negativní věci k tomu patří stejně jako ty pozitivní.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Prosinec 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
       1
 2 3 4 5 6 7 8
 910
16
232425262729
30     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
Copyright © 2024 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc