Světem hýbou maličkosti. A to i tím hudebním. Například o tom, jaký bude koncert, rozhoduje nejen výkon umělců na pódiu, ale i zdánlivé nepodstatnosti, jako dostatečně vytopený sál, ale zas ne tolik, že by diváci usínali. Stejně tak o osudu nebo pověsti velkých akcí rozhodují okolnosti, které se na první pohled zdají nepodstatné. Tímhle obsáhlým úvodem se chci dostat k jedné takové maličkosti, která se udála na jihočeském kole Porty 2014. Předesílám, že jsem na daném kole nebyl a informace jsem čerpal pouze z
článku Václava Koblence (psaný pro Českobudějovický deník) a z vyjádření Náčelníka ČTU Petra Křivohlávka – Lochnesse a člena poroty na zmiňovaném kole Porty Petra Vohnouta – Balíka.
Co se vlastně na jihočeském kole Porty tak zásadního stalo? Byl diskvalifikován písničkář za použití techniky. Bylo tak učiněno podle soutěžního řádu Porty, kde se v bodě A/6 píše: Při soutěžním vystoupení není dovoleno používat doplňující prostředky nahrazující živou hudbu (např. halfplayback).
Co mě na tom tedy tak zvedá ze židle a co konkrétně se mi nelíbí? O tom se rozepíšu, protože těch bodů je několik.
1) V článku se píše, že o diskvalifikaci rozhodla porota. Z rozhovoru s Balíkem ale vyplynulo, že to tak nebylo, a že porota dostala pokyn nehodnotit tohoto soutěžícího od šéfa ČTU Petra Křivohlávka. To je první věc, která by si, podle mého názoru, zasloužila pozornost. Je dobré, aby o takové věci rozhodoval jeden člověk? Osobně bych si jako férovější dokázal představit, že takového soutěžícího porota ohodnotí a teprve poté by případně mohl být diskvalifikován. A proti diskvalifikaci je ve slušné společnosti také možné podat protest, kterým se někdo věci znalý bude zabývat. Jenže protestujte v takovémhle případě. Pochybuji, že by se porota sešla dodatečně znovu, aby „dohodnotila“ soutěžícího, pokud by s protestem uspěl.
2) K diskvalifikaci došlo z toho důvodu, že soutěžící použil přístroj zvaný looper. Tady si dovolím malou vysvětlující pojmovou odbočku.
a) Half playback je ve studiu předem připravený hudební podklad, do kterého zpěvák většinou pouze zpívá. Někteří umělci do half playbacku i hrají například na kytaru a mají předtočený zbytek kapely.
b) Looper je elektronické zařízení, které umožňuje přímo na pódiu nahrát si část svého vystoupení a tu pak ve smyčce opakovat, případně smyčky vrstvit. Důležité pro tento konkrétní případ je, že smyčka vzniká až při samotném vystoupení na pódiu a pokud má muzikant například rozladěnou kytaru, nebo do takové smyčky nahraje svůj falešný zpěv, bude taková i samotná smyčka. Nejde tedy o předem ve studiu připravenou nahrávku, vše vzniká přímo během písně.
Tady si myslím, že došlo k velkému nepochopení a že k diskvalifikaci došlo z neznalosti
principu fungování přístroje. Looper v současné době používají například dvounásobný držitel Anděla v žánru Folk a country a držitel ocenění z několika soutěží kytaristů Jan Žamboch nebo houslistka a zpěvačka oceněná Andělem v žánru World music za rok 2014 Jitka Šuranská. To jen abych se držel „našich“ žánrů. Troufnu si tvrdit, že zrovna tyhle dva muzikanty nikdo nepodezírá z toho, že na svůj nástroj neumí.
3) Třetí věc, která mě na celé události mrzí, je to, jakou zprávu tím o sobě odesílá Porta do muzikantského světa. Kdysi se na Portě pískalo na kapely s bicími, na kapely s elektrickou kytarou… Dnes se ze soutěže vylučují muzikanti, kteří využívají techniku na jiných pódiích a v jiných žánrech zcela běžnou. Pokud tenhle přístup Portě vydrží, budou se jí časem muzikanti vyhýbat. Také proč by se hlásili do soutěže, ve které nesmí zahrát tak, jak je dnes na pódiích běžné? Je snad cílem Porty zakonzervovat stav žánru někde na konci dvacátého století?
Tímhle povídáním nechci lobovat za konkrétního muzikanta. Podle vyjádření porotce Petra Vohnouta by stejně nepostoupil. Protože nejde o jeden konkrétní případ, ale o princip, jsem ho ani nejmenoval. Chci lobovat za větší otevřenost. Chci lobovat za takový přístup, který by neodrazoval mladé muzikanty od soutěže. Chci se přimluvit za to, abychom Portu nenechávali v dobách minulých a vzali ji s sebou do současnosti. Doufám, že to nechci sám. Na rozdíl od Balíka si totiž myslím, že reakce, kterou diskvalifikace muzikanta za použití looperu vyvolala třeba na Facebooku, není bouří ve sklenici vody. Podle mého názoru se jedná o rozhodnutí, které může směrovat Portu dál a na nás záleží, jakým směrem.
Pokud se mě ptáte, jak bych nyní řešil tento konkrétní případ, tak jedno férové řešení bych měl. Diskvalifikovanému muzikantovi bych se omluvil a nabídl mu účast v jiném základním kole. Zde by si nejspíš vyslechl, že špatně frázuje, zpívá falešně a že mu neladí kytara… ale byl by hodnocen tak, jak být hodnocen měl.
A ještě dovětek. V jihočeském kole Porty letos vystoupilo pouhých šest soutěžících. Kolik myslíte, že se sem přihlásí muzikantů za rok? A za pět let?
Zemřel Karel Vidimský - Cimbura...
...včera se k Cimburovi vydala i Kytka, jeho žena....
Folkaliště: mé úplně první dojmy...
Byl jsem tam, slyšel jsem perfektní zvuk i muziku,...
Folkaliště: mé úplně první dojmy...
Jen prosím o trochu shovívavosti k Tesákovi (René ...
Folkaliště: mé úplně první dojmy...
Jinak , děkujeme za krásný článek a podnětné postř...
Folkaliště: mé úplně první dojmy...
Jen malý dovětek k malé scéně. Zde vystupují nejen...
Nejvyšší prkno pro Jarabáky
Vaši Jarabáci