gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

31.03.2011 Jak Žabaři potřebovali nutně vybočit (davy)    PDF Tisk Email
Názory
Protože se všeobecně ví o existenci středočeských Zákolan, tak někde poblíž zákonitě musejí být i Předkolany. Není tedy divu, že v obci s tak pěkným jménem se každoročně pořádá předkolo Porty.
Je to už několik let, co právě v Předkolanech vzniklo pětičlenné hudební seskupení s nepříliš ambiciózním názvem Žabaři. S velkým nadšením hráli trampské písničky i countryovky, prokládali je velmi svéráznou vlastní tvorbou a nedávali si žádné vysoké umělecké cíle.
Protože se ale v místě jejich působiště konalo předkolo Porty, rozhodli se na něj přihlásit. O nic nejde, prostě si zahrají pár písniček před místním publikem, od porotců dostanou užitečné rady a to jim pomůže v další práci. Na postup nepomýšleli, koneckonců hráli spolu teprve pár měsíců.
Nadešel den D a Žabaři jakožto zahajující kapela předstoupili na portovní publikum před odbornou porotu doplněnou jednociferným počtem místních diváků. Vystoupení se bohužel moc nepovedlo. Tréma, rozlaďování nástrojů, nekvalitní ozvučení - spousta důvodů by se dala najít. A po Žabařích přicházely na pódium povětšinou skvěle sezpívané trampské kapely, jedna za druhou a všechny minimálně o třídu výš. Samozřejmě s tím samým ozvučením...
Žabaři dokonce uvažovali nad tím, že vzdají plánovaný pohovor s porotou. Nakonec se nechali přesvědčit kapelníkem a odevzdaně se odploužili před popravčí četu.
Porota zahltila Žabaře sáhodlouhým výčtem chyb. Zpomalená basa, tím pádem celý rytmus slušně řečeno v háji, falešný zpěv, špatná práce s mikrofony, žánrová roztříštěnost a nudné aranže, přičemž zpěvák se zpěvačkou zpívají v refrénech unisono a přesto se navzájem rozlézají. Atd., atd. Vynadáno od poroty nedostal pouze jeden člen kapely, ten nejlínější. Na doprovodných kytarových partech totiž celkem neměl co zkazit. Sice měl navíc zpívat druhé hlasy ve sborech a obohacovat unisono hlavních zpěváků, ale svévolně se na to vykašlal a porota to pochopitelně nevěděla, takže místo něj to schytal kapelník za nudné aranže.
Na druhou stranu porotci našli na Žabařích i plusy, například viděli velký potenciál ve vlastní tvorbě. Předseda poroty vysloveně litoval, že už se nedávají zvláštní uznání za texty jako dřív.
Závěrem se od porotců Žabaři dozvěděli několik zajímavých tipů, například že v sousední obci žije uznávaný hlasový pedagog a že by ho ve vlastním zájmu měli navštívit, pokud se chtějí pohnout z místa.
Krokem zpráskaných i spráskaných psů odcházeli z kulturního domu. Úplně zapomněli na to, že si tu Portu chtěli "jenom tak zkusit". Přesunuli se do zkušebny a začala bouřlivá diskuse.
"To byla vostuda, já radši ani nepůjdu ven", sdělil basák své dojmy.
"Dyť tam bylo pár diváků, každej čučí doma na bednu. Ale jinak máš pravdu, máme co dohánět", odpověděl dvorní textař a zpěvák v jedné osobě.
"Jak to že ses vybod na druhý hlasy?!", nepříčetně burácel kapelník směrem ke kapelnímu lemplovi, div že ho nechytl pod krkem.
"Já jsem nechtěl, abych se za svůj výkon musel stydět. Než zpívat falešně, to je lepší mlčet. A udělal jsem dobře, protože mi nic nevytkli."
"Vytkli nám nudný aranže, to ti je jedno? Tam měl bejt aspoň trochu plnej sbor."
"Mně nevynadali, skončil jsem s čistým štítem, tak si to vyřiďte mezi sebou", rezolutně vycouval lempl z další diskuse.
Další téma nadhozené zpěvačkou: "Těm ostatním kapelám, to krásně zpívá. Jak to, že nám to nejde?"
"Protože spolu hrajeme sotva půl roku. Musíme cvičit, cvičit a cvičit, aby to bylo lepší. A toho pedagoga navštívíme", odpověděl kapelník.
"Pedagog mě nezajímá, přece to sama vím, že umím zpívat."
"Ale může nám poradit. Taky jsme nedopadli úplně blbě, pochválili nám texty", ozval se poněkud sebechvalně kapelní textař.
"Ostatní maj daleko hezčí písničky než my."
"Ale my jsme asi zajímavější, když hrajem něco jinýho než ostatní. Toho bysme se měli držet."
Zpěvačka si zlostně dupla: "Já chci zpívat hezký písničky!!! Těch už je spousta, tak nevím, proč je nehrajem a místo nich zkoušíme ňáký voloviny!"
Kapelník zasáhl: "Repertoár dořešíme potom. Určitě ale budeme muset zapracovat na sborech. A počítej s tím, že budeš muset občas zpívat druhej hlas, ne furt to unisono."
"No jó, co mám s váma dělat."
Nakonec se Žabaři usnesli, že začnou dřít a dřít a dřít, aby se jim někdy v budoucnu podařilo postoupit dál. Odhlasovali si změnu stylu a od té doby se prezentovali jako seriózní moderní trampská kapela. Na Portu se ale zatím nehlásili, protože se chtěli opravdu pořádně připravit.
Výsledky jejich usilovné práce se začaly dostavovat. Sbor zněl plně a zapojovali se do něj všichni členové, což bylo dřív nemyslitelné. Spolupráce s hlasovým pedagogem se plně osvědčovala a uznávala to dokonce i zpěvačka, dříve nepřístupná jakékoliv kritice.
Po několika letech se Žabaři rozhodli opět přihlásit na Portu. Dle mínění většiny členů už měli takovou úroveň, že by o jejich postupu nemělo být pochyb.
Jedna pochyba se však vloudila, když moderátor představil porotu. Kromě tradičních porotců tu totiž zasedal nelítostný MK, údajný zabiják tradičních portovních hodnot. Byl vlastně přítomen už před lety při žabařské portovní premiéře, ale tehdy nebyl v porotě. Zato napsal do Folktime článek obsahující větu "domácí Žabaři nás přesvědčili o tom, že lepší jméno pro kapelu si těžko mohli vybrat". Naštěstí v té době nikdo ze Žabařů nedisponoval internetem, zjistili to až asi dva roky poté.
Jedna kapela za druhou odehrály své vystoupení, kvalitativně byly zhruba na podobné úrovni jako před lety. Pouze Žabaři se znatelně zlepšili. Nic nezkazili, nic nezapomněli, dokonce i kapelní lempl odzpíval svůj part vzorně. Potlesk nic moc, ale co očekávat při těch osmi divácích...
Nadešla chvíle vyhlašování vysledků. Nikdo z Žabařů ani nedýchal, všichni byli stoprocentně přesvědčeni o svém postupu...
... a stejně nepostoupili.
Postoupila nějaká hlučnější folkrocková kapela z okresního města.
Když Žabaři výhružně napochodovali na pohovor s porotou, sám MK si vzal slovo. "Vy hrajete skoro totéž, co většina ostatních kapel. A například Ozvěna z Brna takhle hrála už dávno před vámi a samozřejmě líp. Takže máte na vybranou. Buď se přejmenujete na Ozvěny Ozvěny, ale to říkám i těm ostatním a všichni se nemůžete jmenovat stejně. Takže doporučuju druhou možnost: najít si vlastní tvář."
"My jsme tam... měli chyby?", hlesl kapelník z posledních sil.
"Udělali jste obrovský pokrok, chyb tam bylo minimum, ale ztratili jste originalitu. Jste jenom jedni z mnoha. Tenkrát před lety jste zahráli hrozně, ale pamatuju si vás dodnes, i když jste se tady dlouho neukázali. Prostě jste vybočovali z řady. Ostatní kapely si pamatuju jenom díky tomu, že je tady vidím příští rok znova. Nikam se neposunou, hrajou si to svoje, sice dobře, ale pak na ně přijde tolik diváků, kolik jich tady dneska máme."
To znělo logicky, ale zklamání z nepostupu zatím převažovalo.
Opět následovala bouřlivá diskuse ve zkušebně.
"Tolik se snažíme, celý roky dřeme a je to všechno k ničemu", stěžoval si kapelní lempl. Zpěvačka vyjádřila jinými slovy zhruba totéž, ale do slušného serveru to nelze zaznamenat.
Kapelník jí nelítostně odpověděl: "Ty si stěžuj akorát na sebe. Kdo furt chtěl ty hezký písničky? Ostatní je hrajou a postoupili snad? Nepostoupili."
"Asi by to chtělo hrát i country, jako když jsme začínali", navrhl basák.
"To je pravda. My jsme hráli country i trampskou, proto jsme říkali, že jsme obojživelníci. Dokonce z toho vzniklo naše jméno", rozpomněl se kapelník.
"No jó, to se vůbec nepamatuju. Já myslel, že to souviselo s písničkou U tří louží."
"A já myslela, že když už jste byli žabaři, tak proč hledat jiný jméno."
"No rozhodně teď víme, co bysme v příštím roce měli dělat."
Kapelní textař se vložil do diskuse: "Poslední dobou jsme furt přebírali repertoár, takže teď mám v šuplíku spoustu textů i nějaký melodie, nehrajeme je a snad jsou lepší než ty starý."
"Tak je příště přines, uděláme výběr."
Během následujícího roku se Žabařům konečně podařilo skloubit kvalitu s originalitou. Když přišli na předkolo, o postupu radši vůbec nemluvili. A zrovna to vyšlo! Dokonce i sám MK je chválil.
Později mu při jedné příležitosti Žabaři zazpívali popěvek na známou melodii "Okie from Muskogee":
Mezi úspěchem a propadákem
je hranice tuze přetenká,
dobrou radu nebereme hákem,
zazpíváme ódu na eMKá.

Jak to v té písničce bylo dál, to už nevím. Ale mysleli to upřímně.
P. S. Ale v jedné věci s MK stejně nesouhlasím. To když chce některým soutěžícím naznačit, že by měli s hudbou definitivně přestat. Někdy stačí v kapele jedna dvě personální změny a je všechno jinak (vlastní zkušenost).

Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
josma   |217.66.176.xxx |31.03.2011 21:49:22
hezké, ze života hmyzu...totiž...ze života muzikantů
Panelákoví fotři  - hmyz paneláku chválí článek   |Registered |01.04.2011 10:39:51
Ahoj, taky moc chválím hezký článek. Vzhledem k svému věku už to tak s těmi kritikami a MasaKry tolik neprožívám. Do těch zuřivých útoků a smrtelně vážných hádek přinesl článek hodně reality, nadhledu a humoru. Jen bych chtěl upozornit na fakt, že v tom našem folkorybníku je totální většina lidí amatéry, která hraje HLAVNĚ pro potěšení a bez globálních ambicí. Naprosto souhlasím, že těmto lidem vykládat, aby přestali hrát, je totální zhůvěřilost. Půjdu-li na 8. B třídu sedmnáctého okresního přeboru, tak fotbalisté taky nekopou jako mistři světa a přesto ani těm největším nemehlům nebudu vykládat, ať se na fotbal vykašlou. Nejlepší ať na sobě makají, přestoupí do baňyku, pak do Madridu a jánevímkamještěvejš. Ale kvůli tomu to přece na okrese nerozpustí! Kámoši na ně budou v pidipočtu chodit, všichni se baví, čistí hlavu po práci a nedřepí jen v hospodě nebo na dýze. A možná, jak napsal davy, přijdou dvě posily, výrazně se zapracuje a postoupí se do 7. B třidy. Jsem jen blbý technik a tak jeden technický příměr a rada pro recenzenty a kritiky. Metr musíte používat stejný, ten je opravdu jen jeden. Ale jste snad dost inteligentní na to, abyste volili vhodné tolerance. U superhodinek buďme přísní na tisíciny milimetru, u karoserie auta se vejděme do milimetru, u samodomo dvoukoláku centimetr žádná míra a stejně to dříví z lesa odveze. Tak schválně, bude toto poslední příspěvek? Ode mě určitě, já už se vypovídal dost.
Slávka-vy-   |62.209.192.xxx |01.04.2011 14:33:29
Davy, bezvadně jsem si početla. Líbí se mi hlavně to, že popisuješ (mimochodem velmi zábavně a s nadhledem), starosti i radosti, s jakými se muzikanti setkávají nejen na Portě. A že je článek napsaný tak, aby se v tom našli právě ti aktivní muzikanti (aspoň si myslím, že hodně z nich má podobné zkušenosti), ale aby zaujal i zbytek zdejších čtenářů.
Vyplývají mi z toho i další poznatky, ale ty radši rozvedu samostatně.
davy   |Registered |01.04.2011 19:50:10
Díky všem za pochvalná slova. Původně jsem chtěl napsat jakousi filosofickou úvahu na podobné téma, ale pak mě napadlo z toho udělat tuhle fikci. Lidi nemají myšlenky na filosofii a ušlapali by mě jako v té legendární povídce.
On ten muzikantský život je mnohotvárnější, každý člen kapely má trochu jiné názory a jiné ambice, jinak se vyrovnává s kritikou, jinak se mu chce-nechce docházet na zkoušky (v této souvislosti vzpomínám na jednoho absentéra jménem Jarda Budil, ale je to pouze shoda jmen ), prostě "to není jen tak". Ale je samozřejmé, že když někdo hraje především pro radost a nemá vyšší ambice, tak a) těžko bude na Portě nějak moc chválen zvláště v porovnání s těmi ambicióznějšími, b) přesto se mu některé postřehy poroty můžou hodit. Nejde jen o to nepopulární cvičení, ale např. barevnost zvuku, střídání podkresových nástrojů atd.
Slávka-vy-  - Pokus o vtip?   |80.188.9.xxx |03.04.2011 00:08:30
Jako ideální bych viděla to, co popisuje davy ve své fikci - kdyby šlo se soutěžícími (na Portě i kdekoli jinde) probrat mezi čtyřma očima jejich výkon a třeba i poradit, když budou chtít. Ale "reportéry" všeho druhu, když už o soutěži napíšou, bych nechala, aby dodali VŠEM čtenářům FT tolik informací a v takové podobě, jakou sami uznají za vhodné.
Líbil se mi přístup Jana Žambocha (na webu Žambochů) - na co se soutěžících v Pardubicích ptal: "Co chcete s muzikou dosáhnout, pro koho chcete hrát, co jste pro to ochotni udělat..."
Když někomu opravdu vyhovuje hrát čistě pro radost, párkrát do roka pro kamarády, pak není co řešit. Ale proč se tedy hlásí do SOUTĚŽE? Nechápu. Když už se někdo rozhodne poměřit své síly s jinými muzikanty (nejsou všici jako Panelfotři, aby byla sranda, předpokládám?), pak už tam určité ambice cítím.
Potom Notování, což je taky už zavedená soutěž - připadá mi jako velmi dobrý nápad (jak píše Belmondo), že každý účastník dostane rozbor svého výkonu od porotců a záleží na něm, co z toho vyvodí.
A konečně - nedovedu si nějak představit doporučení ohledně jednoho metru, ale s různou mírou tolerance, které má kritik (a zřejmě kdokoli píše do FT o muzice) aplikovat na muzikanty. Jak má ten chudák pisálek poznat, jestli je kapelka za dvoukolák nebo má ambice na mercedes? Takže když se do někoho obout, tak do těch nejlepších, co chtějí hrát první ligu a hodlají pro to něco udělat? A ty, co jim to moc neladí a vlastně jim je to jedno, tak ty chválit? Pak by to ale chtělo vysvětlení pro čtenáře, proč nepostoupili ti chválení, ale ti, co ještě mají dost co zlepšovat. Aha, on to byl asi vtip, a já ho hned nepochopila!
Stranďa   |88.100.62.xxx |03.04.2011 10:08:35
Slávko, to je má řeč, s tím mohu jen soulasit.
Slávka-vy-  - ePortýr říká něco jiného   |62.209.192.xxx |04.04.2011 18:02:55
Pro pana Stráníka: Obávám se, že to tak docela není. Když jsem si dneska přečetla ePortýra, potvrdila jsem si, že naše stanoviska o tom, co je pro Portu nejlepší, se dál dost liší.
davy   |Registered |04.04.2011 18:41:52
Shodou okolností jsem si ve stejné době přečetl článek na e-portýru. V podstatě se jedná o pokračování PPP, tj. polemiky pražských předkol, jenom tam pisatel takticky nepoužil iniciály svého ideového odpůrce. Jinak ale musím říct, že Šlapací pětku jsem poslouchal velmi rád.
Souhlasím, že porotci by neměli odrazovat kapely od dalšího soutěžení. Ale jinak jsem spíš na straně MK, protože tudy by mohla vést cesta z bludného kruhu.
Navíc dobře vím, že někteří muzikanti by skutečně potřebovali se svou ješitností a sebevědomím pořádně zacloumat. Například zpěvačka Žabařů měla velmi reálný předobraz, některé její namyšlené věty z článku zazněly i ve skutečnosti.
Stranďa   |109.183.179.xxx |04.04.2011 21:21:23
Davy, s tou ješitností by potřebovali zacloumat i muzikanti, kteří už dávno nesoutěží ... mladí, by potřebovali spíš motivovat, pokud to nejsou žádní blbci... ono je totiž problém, jestli mají být na co ješitní, to ostatní je otázka jakéhosi zmoudření ... i když asi ne u všech. Názor na můj článek v ePortýru respektuji a přiznávám, že jsem jej trochu předělal právě po diskusi a Miloše jsem nechtěl jmenovat, protože mi to připadlo zbytečné. Článek se věnuje jen mému momentálnímu pocitu a názoru na dění okolo Porty.

Slávko, Honzu Žambocha jsem ve zmíněné diskusi citoval asi dvakrát, nebo dokonce třikrát... jeho přístup byl právě ten, jak si myslím, že to má vypadat a to jste nemohla slyšet všechno to, co jsem slyšel já, proto jsem souhlasil s tím, co jste tady napsala ...
Slávka-vy-  - Já jsem toho ale napsala víc...   |80.188.9.xxx |04.04.2011 22:30:14
Tak ještě jinak. Představme si, že žádná reportáž o pražském překole Porty na FT nevyšla.
Otázka pro přímé účastníky: Pochybuje někdo, že porota rozhodla špatně, poškodila soutěžící? Myslí si někdo, že právě porotce MK může za to, že Městská nepostoupila? V tom je, podle mě, jádro pudla. Jestliže deset dní po soutěži vyšla reportáž (dost obsáhlá, kde se pouhé dvě věty týkaly "irských brambor"), na výsledku té soutěže to už nic změnit nemohlo.
Už jsem psala, že mám pochopení pro muzikanty, kteří ze sebe vydali všechno (předpokládám) a můžou se cítit dotčení tím, co o nich MK napsal, ale to je asi tak všechno. Opakuju, že obdivuju každého, kdo je dneska ochoten, jen z čistého nadšení pro věc, dělat organizátora nebo sedět v porotě atd., tleskám všem muzikantům, kteří najdou odvahu a přihlásí se do soutěže. Ale to neznamená, že když se mi něco nelíbí (celkově na Portě, nejen na pražském předkole), mám držet hubu a krok. To už tu přece bylo.
Stranďa   |109.183.179.xxx |04.04.2011 22:43:26
Ok, s tím taky souhlasím... a zeptám se, organizujete něco, nebo pomáháte s něčím takovým, nebo soutěžíte, přehlídl jsem vás někde?
Slávka -vy-   |80.188.9.xxx |04.04.2011 23:14:54
Možná vás to překvapí, ale já jsem platící divačka Taky fotící a (občas) píšící, tedy klasický případ sezení nejméně na dvou židlích
V porotě jsem už seděla taky, ale to jsem měla příkazem, a stejně jako Janu Žambochovi mi ta zkušenost stačila.
Stranďa   |109.183.179.xxx |04.04.2011 23:39:41
Takže, názory nestranného pozorovatele, ty jsou povětšinou velmi kritické a zároveň vstřícné a je jich jako šafránu. Myslím těch kvalitních.

U Honzy Žambocha mi to dost mrzí ... váš přístup v porotě nemohu posoudit, ale píšete dost zasvěceně. Až bude nějaký článek od vás, rád si ho přečtu.
A teď už jdu spát, čeká mě náročný den.
Stranďa   |109.183.179.xxx |04.04.2011 22:50:53
MK samozřejmě nemohl za to, že Městská nepostoupila a to jsem mu taky nikde nevytknul, vlastně jsem mu nevytknul nic, jen jeho přístup k mladým muzikantům, který já vyznávám jiný a především nejdříve jsem komunikoval s Městskou, aby nezanevřeli na Portu, jako takovou. Navíc s druhem humoru, který používá i Miloš velmi rád, pak se to bohužel rozrostlo v jinou diskusi. Každopádně se mi podařilo přesvědčit jak Městskou, tak PFotry aby to nevzdávali.
A o to mi celou tu dobu šlo.
Slávka-vy-   |80.188.9.xxx |04.04.2011 23:36:23
Asi bychom začali zase od začátku a to nemá cenu, ta diskuse pod reportáží je stále k nahlédnutí.
Ale je hezké, že souhlasíte s tím, že MK jako porotce Portu nepoškodil, i když jste osobně ve Stodůlkách nebyl.
A nakonec o Portu jde tady všem jde, že ano
Stranďa   |93.153.48.xxx |05.04.2011 06:57:28
Zeptám se, vy jste tam byla?
Slávka -vy-   |80.188.9.xxx |05.04.2011 09:42:29
Ne, ani já tam nebyla, právě proto se 1) ptám těch, co tam byli a 2) jsem ráda, že i o tomto předkole vůbec někdo napsal.
Nemůžu ani zdaleka chodit na všechny koncerty, které by mě zajímaly, proto jsem hrozně vděčná za každou reportáž, která se na FT objeví
Stranďa   |109.183.179.xxx |04.04.2011 21:47:58
Ještě se chci zeptat, v kterých letech jsi znal Šlapačku?
davy   |Registered |04.04.2011 22:03:10
Šlapací 5 jsem celkem často slýchal na přelomu 70. a 80. let. Pravidelně na Kotlících a Dostavnících, občas i na jiných akcích.
Mám zkušenosti, že někteří mladí by taky nad sebou potřebovali menší MK-bič. Někdo se sotva naučí G-run a už se vidí jako Leicht II. Prostě lidi jsou různí a Werich dobře věděl, proč řekl klasickou větu "z mládí se nemá dělat zásluha, protože každej starej blbec byl dřív mladej blbec."
Stranďa   |109.183.179.xxx |04.04.2011 22:28:33
V tý době tam hráli na kytaru Adam Kovalík zv. Vajgl, pak Petr Hocký a dál Pavel Pilník, já do ní přišel až vlastně skoro na konci a Petr Filipovský pak už chtěl změnit název na Rébus, takže ti samí lidé, jen název už jiný.
Pílník přešel na mandolínu, Venca Filipovský na el. basu, Petr dál banjo a já kytaru.
A tys hrál bluegrass? Trochu jsme tehdy kamarádili s Duhou ze Slavkova.

Co se týče těch starších, tak někteří, když se naučili G-run tak o moc dál nepokročili a žijí z toho dodnes. Já budu raději tlouct za mladý ... prostě to tak je.
davy   |Registered |05.04.2011 11:17:22
Bluegrass je jeden z mých oblíbených žánrů, co se poslechu týče. Na Duhu se pamatuju taky. Tehdy jsem neměl k dispozici nahrávky originálních verzí, takže se mi poslech českých bluegrassových kapel dvojnásob hodil. A mám pocit, že Šlapací 5 někdy používala i dvě banja a určitě měla dobro.
Sám osobně ale bluegrass nehraju, i když jsem si to taky zkusil. S bluegrassovými muzikanty se dost zásadně rozcházím v názorech. Mně se líbí přesahy do modernější country nebo do folku, odpovídá tomu i moje autorská tvorba, ale ortodoxní bluegrassáci se těmto přesahům zpravidla vyhýbají, je to tak nějak pod jejich důstojnost. A pak je ještě druhý závažný důvod, tj. že jsem na pilné cvičení vyhrávek příliš líný. (Postavu kapelního lempla jsem ale nevymýšlel podle sebe.)
davy   |Registered |05.04.2011 12:04:54
Co se týče těch mladých, tak je to sporné. Např. když jsem já ve svých 18 letech prvně vyrazil na FCT pódia, porotci si s námi nevěděli rady a dávali nám různá čestná uznání, ačkoliv jsme vlastně vůbec nic neuměli. S přehnanou ješitností problémy nemám, ale s přehnanou leností ano. Takže jsem logicky ustrnul ve vývoji a porotci už tak nadšení nebyli.
I proto (není to jediný důvod) se domnívám, že je třeba mladé neustále popohánět, aby nepropadli sebeuspokojení.
Stranďa   |77.237.139.xxx |05.04.2011 13:24:58
Souhlasím, ale motivace je důležitá...
Na dobro hrál Hety a druhé banjo tam taky bylo, Petr vše psal do dvojhlasných sól.
MK   |193.179.126.xxx |05.04.2011 16:19:12
nejlepší motivace je trest
Stranďa   |109.183.235.xxx |05.04.2011 19:40:48
a čím trestali tebe Miloši?
MK   |212.71.128.xxx |05.04.2011 22:42:28
Poslechem laskavé folkové muziky
Stranďa   |109.183.230.xxx |05.04.2011 23:00:01
A na celý život, co?
davy   |Registered |03.04.2011 16:53:49
V článku pochopitelně vycházím z některých svých zkušeností. My jsme obvykle na portovním pódiu předvedli neuvěřitelné množství "bot" a porota se opravdu měla do čeho obout. Na druhou stranu muzika je běh na dlouhé tratě, a pokud někdo touží po okamžitém úspěchu, tak se zpravidla nedočká. To ať radši jde hrát do hospody za párek a pivo. Tam obvykle žádní zlí porotci nejsou.
Na Notování je to dobře zařízené, na Portě jak kde. Nechápu, že spousta kapel o ten pohovor s porotou nestojí. Ten pohled "zvnějšku" může být opravdu hodně prospěšný.
Panelákoví fotři  - heslovitě ke Slávce   |Registered |08.04.2011 16:32:46
1. Probrání výkonu mezi 4 očima a na Notování ex post elektronisticky - ano, dobré. U dědků PF už ovšem bezpředmětné. Nic nezlepší, už to nejde.
2. Honza Žamboch - dokonalý přístup. U dědků PF ovšem opět (cimrmanovsky) bezpředmětné. Nevíme, čím bychom chtěli ještě v životě být.
3. Reportéři ať píší co chtí, problém je jednostojnost porotce s reportérem/kritikem/recenzentem, kterou lze chápat jako ztotožněnost s příslušným festivalem. Někdo ještě holt v Portě nevidí byznys a Xindlí ambice a pak nechápe brutální jedovatosti, které lze říci prostým jazykem a diplomaticky
4. Do soutěže se hlásíme (myslím, že všichni bez výjimky), protože je to další možnost si zahrát. Nic jiného. Jako bonus je postup někam dál, kde si opět můžeme zahrát. Opět nic víc, nic míň.
5. Ad metr - takový příměr, to ode mne byla hloupost, správně jsem hlásil, že jsem jen blbý technik. To ten kritik fakt nepozná. Porotce jo - viz Šedý Vlk z Valašska, co se ptal.
davy   |Registered |08.04.2011 18:35:40
Ta zkratka PF mi vždycky připomíná někdejší Studio PF z České Lípy, dvojnásobné vítěze Porty. U nich to byla vícevýznamová zkratka a mimo jiné znamenala "panelákový folk".
Taky patřím k těm, kteří už se asi moc nezlepší. Vzhledem k celoživotní lenosti jsem na to zvyklý, takže z toho nedělám tragédii. V současné době považuji za plus, že se mohu vymlouvat nejen na ohleduplnost k sousedům, ale i na věk. Radši popoháním ostatní členy kapely, protože oni tou celoživotní leností netrpí.
V komunitě FT existuje ostrá polarizace ohledně osoby MK. Jedni ho kategoricky nesnášejí, druzí ho kategoricky obhajují. Málokdo se nad tuto kategoričnost dokáže povznést. S MK jakožto kritikem mám letmou zkušenost, když jsme cca před 5 lety natočili takové "regionální" CD, MK jej ohodnotil snesitelnými čtyřmi hvězdičkami a napsal k tomu nekonkrétní kriticky pojatý bonmot. Hvězdičky byly OK, ale mně vadila ta nekonkrétnost. Tenkrát jsme měli v kapele několik názorových proudů a samozřejmě by se hodilo vědět, co děláme dobře a co špatně. Jeden z těch názorových proudů byl charakterizován větou "já chci zpívat hezký písničky", a kdyby se CD dělalo přesně tímto způsobem, možná by bylo stylově jednotnější, ale minirecenze by namísto hvězdiček obsahovala omluvnou větu "nehodnoceno - recenzent usnul".
Od té doby se mnohé změnilo, i naše kapela vypadá úplně jinak, takže nemá cenu setrvávat v minulosti. A recenze od MK jsou většinou konkrétnější, což beru jako plus. Je logické, že když se mu něco nelíbí, tak to nebude chválit. Kritik se na objekt recenze musí dívat kvalitativně, ne chvalitativně.
Slávka -vy-  - vzpomínka na šerý dávnověk   |80.188.9.xxx |09.04.2011 14:46:43
Pro davyho: Mně zkratka PF dlouho jen poblikávala v hlavě, že mi jako něco říká... Jelikož mám ve sledování FC scény jisté časové mezery (které postupně doháním díky třem inženýrům), tak se omlouvám za grandiózní fópa (faux pas). Teprve díky této diskusi mi to docvaklo a nahlédnutí do příslušných deníčků přineslo ovoce: Malá scéna v Juldě Fuldě, úterý 10. července 1984, Country podvečer: "Nejdřív hrál Amistad, tentokrát dost přeřvaný, po něm přišla trojka PF ´81, dva velký hubený kluci a malá hubená holka. Měli hezký nápady i zpěv, největší úspěch měl Panelák." Druhá poznámka k datu 28. srpna téhož roku: "Opět přišlo trio PF ´81, obrovský úspěch, vůbec je nechtěli pustit z pódia..." K tomu ještě čtyři fotky nevalné kvality.
Pokud jde o tvou lenost, myslím si o ní své. Stejně tak o vaší zpěvačce - můj názor na její "hezké" písně znáš, já jsem od prvního poslechu hlasovala pro vaši vlastní tvorbu... Ale ani já bych nedokázala poradit, co byste měli zlepšit, jen řeknu, co se mi nelíbí nebo co mi vadí - a naopak.
Taky mám pocit, že MK je prostě fenomén, který i mě dokázal pěkně nadzvednout (léto 2008), ale když jsem vychladla, začala jsem spíš oceňovat jeho mnohočetné hudební aktivity (které jsou mu kupodivu vyčítány lidmi, projevujícími se podobně).
davy   |Registered |09.04.2011 23:20:39
Co se týče PF '81, tak tady mám mezery spíš já. Neznal jsem je, přestože jsem se do poloviny roku 1982 ze studijních důvodů často vyskytoval v Neratovicích (důležité město v historii PF). Zato jsem na jedné pražské Portě slyšel duo W, odkud jeden Panelákový fotr pochází. Dokonce jsem pro W hlasoval v divácké soutěži, písnička Kruťas byla prostě neodolatelná.
Studio PF z České Lípy nemá s Panelákovými fotry nic společného, ale ten název mi je evokuje. Když už jsem jako portovní divák nezažil Blátotlačky, tak jsem zažil aspoň Studio PF jako jejich důstojné nástupce.
Stranďa   |109.183.146.xxx |10.04.2011 10:20:34
Zahloubal jsem v paměti - PF- studio / banjo, zpěv - Vojta Zícha, kytara, zpěv - Milena Zíchová, kytara - Bohouš Sýkora. Na kontrabas tam hráli tuším dva hráči, ale jejich jména si nepamatuji, že by Jarda Kovář?
Bohouš hrál i s Hoboes, kam přivedl Vojtu Zíchu na natáčení jejich první LP desky.
davy   |Registered |10.04.2011 10:34:18
Basák se jmenoval Vokurka, křestní si nějak nevybavím. Kovář snad hrál předtím v Blátotlačkách, ve Studiu PF už ne.
Sýkora působil možná v dvojciferném počtu kapel a navíc to byl velmi přísný porotce.
Stranďa   |109.183.114.xxx |10.04.2011 20:12:01
To mi povídej... však si ho pamatuji, ale taky hodně naučil, měl jsem od něj svůj první snímač na kytaru.
Slávka -vy-  - Pro Panelfotra/y:   |80.188.9.xxx |09.04.2011 15:46:32
ad 1 a 2) Vaši skupinu (skupiny) beru jaxi mimo kategorie, moje úvahy se týkaly soutěžících obecně "běžnějších".
ad 3) Když sem píšete pod hlavičkou "Panefotři", předpokládám, že se vyjadřujete za celou kapelu, něco jako "My, žižkovské ženy". Ale u MK jsem si takové ztotožněnosti nikdy nevšimla, naopak, vždycky je sám za sebe. Ještě bych si ráda ujasnila - ona "jednostojnost porotce s reportérem" vám vadí (i když furt nechápu proč) jen v případě MK, když píše právě o tomto předkole Porty, nebo i v jiných případech u jiných porotco-reportérů? A kdyby psal "diplomaticky", tak byste mu ji odpustil?
Závěr: Skoro myslím, že se dohodneme, že se nedohodneme a každý si necháme svoje názory. Nebude to asi jen tím, že vy máte vzdělání technického směru a já humatitního, že vy hrajete a já poslouchám.
Slávka -vy-  - překlep   |80.188.9.xxx |09.04.2011 15:49:25
Humatitním vzděláním je pochopitelně myšleno humanitní

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Březen 2023 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
   1 2 3 4 5
 6 7 8 9101112
13141516171819
2021222324
2728  

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc